Holger og konen siger ja til revolutionen
Af Eva Rasmussen
Finansverdenen, den politiske andedam, kongehuset og IT er vigtige elementer i Dan Larsens debutroman ”Holger” og opfølgningen ”Viljen til magten”.
En amerikansk mangemillionær bliver betaget af en sexet og begavet dansk kvinde og lover at gøre hende til dronning af Danmark. De vil opkøbe landet bid for bid – inklusive de valgte politikere og deres tænketanke – og derefter drive det som en forretning.
Det går nemt med politikerne, men kronprins Holger vil ikke være konge i et datterselskab.
Bøgerne emmer af tyk intrigedunst og spidder hykleri og magtkampe på en finurlig måde. De giver samtidig et godt og underholdende indblik i spindoktorernes arbejde.
Billederne springer ud af side efter side, mens den politiske gyser rulles ud. Plottet er originalt, og uden at røbe for meget, kan jeg sige, at det kom bag på mig, at IT-verdenen både både kan være sjov og revolutionær.
Kronprins Holger spiller en væsentlig rolle, men bogens heltinde er Maria Magdalene, Holgers kone, der ikke er født i Australien, men i Bolivia, hvor faren, en tidligere guerrillero, nu er minister. Hun bruger sin kreativitet og sin viden til….nej jeg siger det ikke. Men, spændende er det og hylende skægt.
Det er kvinder, der tage teten i kampen for og imod ideen om at gøre Danmark til et datterselskab. Den grummeste skurk og den tapreste heltinde er en begavet, smuk og elsket kvinde.